{"id":902,"date":"2017-05-09T11:20:24","date_gmt":"2017-05-09T08:20:24","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=902"},"modified":"2017-06-14T12:19:24","modified_gmt":"2017-06-14T09:19:24","slug":"kohti-unikudelmia-osa-7","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=902","title":{"rendered":"Kohti Unikudelmia, osa 7"},"content":{"rendered":"

Anssi Laiho<\/strong> on oululainen elektronisen musiikin s\u00e4velt\u00e4j\u00e4 ja \u00e4\u00e4nisuunnittelija, joka on suunnitellut my\u00f6s Unikudelmia-n\u00e4yttelymaailman \u00e4\u00e4net.<\/p>\n

 <\/p>\n

N\u00e4in h\u00e4n kertoo omasta ty\u00f6prosessistaan ja \u00e4\u00e4nimaailman valmistumisesta:<\/p>\n

 <\/p>\n

Tulin ty\u00f6ryhm\u00e4\u00e4n ja palavereihin mukaan alkuvuodesta. Aloitin tutustumalla suunnitelmiin n\u00e4yttelyn visuaalisesta ja kirjallisesta sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4, ja Annan ja Katin kanssa teimme listan niist\u00e4 asioista, joita halusimme n\u00e4yttelyn \u00e4\u00e4niss\u00e4 tuoda esille.<\/em><\/p>\n

Niiden pohjalta laadin teknisen suunnitelman sek\u00e4 ohjelmoin n\u00e4yttelyn digitaalisen \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6n ja k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n MaxMSP-ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. N\u00e4yttely\u00e4 varten tekem\u00e4ni ohjelma eli reilun kuukauden omaa el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 \u2013 testik\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 Hiukkavaarassa studion nurkassa poppia soitellen \u2013 ja odotteli ett\u00e4 teen n\u00e4yttelyn \u00e4\u00e4net valmiiksi.<\/em><\/p>\n

Toisessa vaiheessa ty\u00f6stin materiaalia sek\u00e4 kentt\u00e4-\u00e4\u00e4nityksist\u00e4 ett\u00e4 Kyma-ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 luomistani synteettisist\u00e4 \u00e4\u00e4nil\u00e4hteist\u00e4. K\u00e4vin l\u00e4pi listaa \u00e4\u00e4nist\u00e4, joita ajattelin tarvitsevani ja ohjelmoin erilaisia yksinkertaisia \u00e4\u00e4niraitoja, jotka voisivat sopia n\u00e4yttelyn kokonaisuuteen. \u00c4\u00e4nitin my\u00f6s tekstinp\u00e4tki\u00e4 \u00e4\u00e4nin\u00e4yttelij\u00f6iden kanssa ja vierailin Myllytullin koulun ruokav\u00e4lk\u00e4ll\u00e4 \u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 leikkivi\u00e4 lapsia.<\/em><\/p>\n

S\u00e4velsin yhden \u201dtuutulaulun\u201d joka soi n\u00e4yttelyss\u00e4 vanhan NMT-puhelimen luurissa. Nukkumapaikalle loin harpun ja soittorasian risteym\u00e4n. Sit\u00e4 varten l\u00f6ysin internetist\u00e4 Claude Debussyn Arabeski nro 2:sen MIDI-nuottina. Se sopi hyvin Harppu-soittorasia -risteytykseni materiaaliksi, sill\u00e4 Debussyn s\u00e4vellyksien tunnelma on impressionistisen satumainen. Lopullisessa musiikillisessa muodossaan Arabeski\u00e4 tuskin n\u00e4yttelyss\u00e4 tunnistaa, mutta luomassani \u201dautomaattiharpussa\u201d on kyll\u00e4 aika lailla samat s\u00e4velet samoissa paikoissa kuin Debussyn teoksessa (toki tempo on 10 % alkuper\u00e4isest\u00e4 ja nuotit k\u00e4yv\u00e4t v\u00e4liss\u00e4 satunnais-arpeggiaattorin k\u00e4sittelyss\u00e4). <\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

”Tehd\u00e4 niin kuin parhaaksi kuulen”
\n<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Prosessin aikana p\u00e4\u00e4tin, ett\u00e4 en tee lopullista p\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 n\u00e4yttelyn \u00e4\u00e4nien sijoittelusta ja j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4, koska studiolla olisi mahdotonta simuloida 15 kaiuttimen ja n\u00e4yttelyn tarpeiston yhteisvaikutusta. Ajattelen my\u00f6s ty\u00f6t\u00e4ni kokonaisuutena. Galleriatilassa yht\u00e4 aikaa soivien \u00e4\u00e4nten tulee sulautua tilassa toisiinsa \u2013 niiden tulee olla sopusoinnussa tai riidell\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n niin ett\u00e4 n\u00e4yttelyn k\u00e4vij\u00e4n kokemus on sek\u00e4 miellytt\u00e4v\u00e4 ett\u00e4 mielenkiintoinen. Suurin tekninen haasteeni t\u00e4ll\u00e4 saralla oli ehk\u00e4 Aaverannan matalien s\u00e4velkorkeuksien sovittaminen samaan tilaan muiden \u00e4\u00e4nien kanssa.<\/em><\/p>\n

Unikudelmien tekeminen oli minun kohdallani melko suoraviivainen ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4. Tulin mukaan projektiin my\u00f6hemmin kuin muut ydinty\u00f6ryhm\u00e4ss\u00e4, enk\u00e4 halunnut ottaa suunnittelun alkuvaiheessa aloitetta suurempien taiteellisten linjausten suhteen. T\u00e4m\u00e4 oli toimiva ratkaisu, sill\u00e4 ty\u00f6ryhm\u00e4ll\u00e4 oli jo valmiiksi suuri kokoelma sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja ideoita jotka kumpusivat n\u00e4yttelyn pohjana olevasta kirjallisuudesta sek\u00e4 Heidi Kestin visuaalisista konsepteista.<\/em><\/p>\n

Luova ty\u00f6prosessi vaatii tekij\u00e4lt\u00e4\u00e4n herkkyytt\u00e4. Minun on kuunneltava ty\u00f6stett\u00e4v\u00e4n materiaalin tarinaa. Joskus \u00e4\u00e4net t\u00e4ytyy pakottaa haluamaansa muotoon ja joskus pit\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ensimm\u00e4inen yritys sopii kokonaisuuteen t\u00e4ydellisesti.<\/em><\/p>\n

Hyv\u00e4n\u00e4 esimerkkin\u00e4 t\u00e4st\u00e4 on vaikkapa se, kun p\u00e4\u00e4tin ottaa n\u00e4yttelyn \u00e4\u00e4nisuunnittelussa tavoitteeksi kahden ison tilan v\u00e4lisen jaon toteuttamisen niin, ett\u00e4 toisen puolen teemana ovat konkreettiset \u00e4\u00e4net ja toisella puolella k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n abstrakteja \u00e4\u00e4ni\u00e4 (abstraktilla tarkoitan muunneltuja ja synteettisi\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4 jotka symboloivat tai luovat mielikuvan jostain konkreettisesta, mutta eiv\u00e4t pyri esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n konkreettista asiaa matkimalla sit\u00e4). K\u00e4vi kuitenkin niin ett\u00e4 Haaverannan \u00e4\u00e4niss\u00e4 Norjan S\u00f6rstraumenissa \u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4ni ranta-aaltojen ja merilintujen \u00e4\u00e4ni oli mielest\u00e4ni paljon mielenkiintoisempi kuin sinne luomani synteettinen \u00e4\u00e4nitila. Lopulta en halunnut hampaat irvess\u00e4 noudattaa laatimaani suunnitelmaa vaan tehd\u00e4 niin kuin parhaaksi kuulen.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Pienten yksityiskohtien kokoelma<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Koen ett\u00e4 musiikin ja \u00e4\u00e4nisuunnittelun rooli Unikudelmissa on toimia \u201dliimana\u201d ja nivoa projektin \u201dtaide-viiluja\u201d yhteen. Se ei tarkoita, ett\u00e4 olisin tehnyt \u201dvain ty\u00f6t\u00e4 k\u00e4sketty\u00e4\u201d sill\u00e4 itse \u00e4\u00e4nien sis\u00e4ll\u00f6n tuottamisessa minulla oli t\u00e4ysin vapaat k\u00e4det toteuttaa alun suunnitelmaamme. Nyt kun n\u00e4yttely on valmis, voin hyvill\u00e4 mielin todeta, ett\u00e4 se kuulostaa aidosti minulta.<\/em><\/p>\n

Kokonaisuudessaan valmis n\u00e4yttely on mielest\u00e4ni upea pienten yksityiskohtien kokoelma. Uskon ett\u00e4 n\u00e4yttelyvierailla on sen parissa paljon pureskeltavaa. Suosittelisinkin ett\u00e4 n\u00e4yttelyyn menij\u00e4t varaavat hyvin aikaa ja uppoutuvat tutkimaan niit\u00e4 pieni\u00e4 mielenkiintoisia asioita joita n\u00e4yttely heille tarjoaa.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Anssi Laiho<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Anssi Laiho on oululainen elektronisen musiikin s\u00e4velt\u00e4j\u00e4 ja \u00e4\u00e4nisuunnittelija, joka on suunnitellut my\u00f6s Unikudelmia-n\u00e4yttelymaailman \u00e4\u00e4net.   N\u00e4in h\u00e4n kertoo omasta ty\u00f6prosessistaan ja \u00e4\u00e4nimaailman valmistumisesta:   Tulin ty\u00f6ryhm\u00e4\u00e4n ja palavereihin mukaan alkuvuodesta. Aloitin tutustumalla suunnitelmiin n\u00e4yttelyn visuaalisesta ja kirjallisesta sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4, ja Annan ja Katin kanssa teimme listan niist\u00e4 asioista, joita halusimme n\u00e4yttelyn \u00e4\u00e4niss\u00e4 tuoda esille. Niiden…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":916,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[40,1],"tags":[241,240,250,229],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n