{"id":492,"date":"2015-12-07T11:11:09","date_gmt":"2015-12-07T09:11:09","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=492"},"modified":"2015-12-04T12:55:00","modified_gmt":"2015-12-04T10:55:00","slug":"tarinoiden-lumo-kiehtoo-iasta-riippumatta-lukulahettilaat-lukemisen-asialla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=492","title":{"rendered":"Tarinoiden lumo kiehtoo i\u00e4st\u00e4 riippumatta \u2013 Lukul\u00e4hettil\u00e4\u00e4t lukemisen asialla"},"content":{"rendered":"

Valveen sanataidekoulun j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4, j\u00e4rjestyksess\u00e4\u00e4n jo viides sanataideohjaajakoulutus LUMO sai helsinkil\u00e4isi\u00e4 l\u00e4hettil\u00e4svieraita marraskuisena lauantaina. N\u00e4yttelij\u00e4-kirjailija Henrika Anderson<\/strong> ja kirjailija-k\u00e4sikirjoittaja Annina Holmerg<\/strong> ovat vuodesta 2012 luotsanneet Annantalolla Helsingiss\u00e4 toimivaa Lukul\u00e4hettil\u00e4s-hanketta, joka vie kirjojen ja lukemisen ilosanomaa sellaisten lasten ja nuorten luo, jotka eiv\u00e4t syyst\u00e4 tai toisesta p\u00e4\u00e4se osallistumaan esimerkiksi Annantalon lasten kirjakahvilan tapahtumiin.<\/p>\n

Lapsia ja nuoria menn\u00e4\u00e4n tapaamaan esimerkiksi sairaaloihin tai muihin laitoksiin ja he saavat kuulla tarinoita Lukuyst\u00e4viksi nimettyjen vapaaehtoisten lukemana. Lukuyst\u00e4vi\u00e4 koulutetaan lukemaan my\u00f6s vanhuksille. Lukul\u00e4hettil\u00e4\u00e4n ja Lukuyst\u00e4v\u00e4n ero on ammatillisessa taustassa \u2013 lukul\u00e4hettil\u00e4\u00e4t olivat alun perin nelj\u00e4n hengen ryhm\u00e4 kirjailijoita ja n\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4, jotka Helsingin designp\u00e4\u00e4kaupunkivuoden nimiss\u00e4 vierailivat sairaaloissa ja muissa laitoksissa lukemassa lapsille ja nuorille.
\nHyvin sujuneen juhlavuosihankkeen my\u00f6t\u00e4 rahoitusta haettiin ja saatiin lis\u00e4\u00e4. Annina ja Henrika ovat jatkaneet ja kehitt\u00e4neet ty\u00f6t\u00e4 Lukuyst\u00e4vien parissa kouluttaen ja mentoroiden vapaaehtoisia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ja vapaaehtoistoiminnan organisaatio OLKA:n kanssa.<\/p>\n

 <\/p>\n

Tarinan kipin\u00f6it\u00e4<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Henrikan ja Anninan kertoessa Lukul\u00e4hettil\u00e4iden ja Lukuyst\u00e4vien toiminnasta yksi on aina ylitse muiden: tarina. Tarina ja sen merkitys nousee toistuvasti esiin. Niin lapsi kuin aikuinenkin tarvitsee tarinan lumoa el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 etenkin, kun arki on vaikkapa kivun ja sairauden hallitsemaa. My\u00f6s Lukul\u00e4hettil\u00e4iden ja Lukuyst\u00e4vien t\u00e4rkein ty\u00f6kalu on tarina ja ennen kaikkea oma intohimo lukemiseen, ja oma l\u00e4heinen suhde tarinaan, oma kipin\u00e4 juuri siihen kirjaan, jonka on vierailulleen valinnut.<\/p>\n

Jos lapsi tai nuori sanoo, ettei lukeminen anna h\u00e4nelle ihan mit\u00e4\u00e4n, on l\u00e4hdett\u00e4v\u00e4 etsim\u00e4\u00e4n juuri t\u00e4m\u00e4n lapsen tai nuoren omaa kipin\u00e4\u00e4: mik\u00e4 on se mik\u00e4 h\u00e4nt\u00e4 todella kiinnostaa ja mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 h\u00e4nen innostuksensa. T\u00e4st\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdasta voi valita juuri h\u00e4nelle sopivan tarinan ja her\u00e4tell\u00e4 intoa sit\u00e4 kautta.<\/p>\n

Tarinoiden kertominen auttaa l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n salaisia kipin\u00f6it\u00e4, eik\u00e4 ole ollenkaan tavatonta, ett\u00e4 isommatkin nuoret ja aikuiset haluavat, ett\u00e4 heille luetaan \u00e4\u00e4neen. Kun lapsi on kipuileva, voi \u00e4\u00e4neen lukeminen ja tarinaan keskittyminen auttaa hetkeksi unohtamaan ep\u00e4mukavan olon ja auttaa hiljentym\u00e4\u00e4n hetkeen.<\/p>\n

 <\/p>\n

Lukemisen hetki\u00e4 ja l\u00e4sn\u00e4oloa<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Henrika kertoi hauskan esimerkin siit\u00e4, miten niin sanottu asiakasl\u00e4ht\u00f6inen toimintamalli voi auttaa kiper\u00e4ss\u00e4 tilanteessa. H\u00e4n oli vierailulla levottomasti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien erityislasten sairaalaluokassa ja h\u00e4nest\u00e4 tuntui h\u00f6lm\u00f6lt\u00e4 alkaa kertoa itsest\u00e4\u00e4n ja Lukul\u00e4hettil\u00e4\u00e4n ty\u00f6st\u00e4 perinteiseen tyyliin. Virallisen esittelyn sijaan h\u00e4n p\u00e4\u00e4ttikin kertoa itsest\u00e4\u00e4n laukkunsa sis\u00e4ll\u00f6n kautta! Henrikan mielest\u00e4 se, mit\u00e4 meill\u00e4 on laukussamme, kertoo enemm\u00e4n meist\u00e4 kuin se, mit\u00e4 puhumme. Lapset saivat kukin vuorollaan kertoa, mit\u00e4 heill\u00e4 olisi omassa matkalaukussaan. N\u00e4ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 Henrika kokosi jokaiselle lapselle oman, juuri t\u00e4m\u00e4n kiinnostuksenkohteisiin sopivan lukupaketin ja se osoittautuikin hyv\u00e4ksi menetelm\u00e4ksi innostaa lapset lukemaan. My\u00f6s esimerkiksi pehmolelut toimivat hyv\u00e4n\u00e4 apuna kontaktin saamisessa.<\/p>\n

Lumo-koulutuksessa saimme kokeilla my\u00f6s itse, milt\u00e4 tuntuu olla lukuyst\u00e4v\u00e4 ja toisaalta lapsi tai nuori. Meille jaettiin lappusilla ik\u00e4 ja vaiva (min\u00e4 esimerkiksi olin kuusivuotias ja tuskainen) ja menimme nelj\u00e4n hengen ryhmin\u00e4 \u201dpoliklinikkavastaanotolle\u201d odottelemaan Lukuyst\u00e4v\u00e4\u00e4 saapuvaksi. Oli hauskaa ja rankkaakin el\u00e4yty\u00e4 sairaan lapsen, tai tilanteeseen saapuvan Lukuyst\u00e4v\u00e4n rooliin, mutta kaikki selvisiv\u00e4t koettelemuksesta mainiosti.<\/p>\n

Annina ja Henrika korostivat kohtaamisvalmiutta Lukuyst\u00e4v\u00e4n t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 muistaa olevansa erityisesti lukemisen l\u00e4hettil\u00e4s, eik\u00e4 kaikkia lapsia tai nuoria voi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 siin\u00e4 yhdess\u00e4 tilanteessa saadakaan mukaan. Yhteinen lukemisen hetki ja l\u00e4sn\u00e4olo riitt\u00e4v\u00e4t.<\/p>\n

Kiitokset viel\u00e4 Annina ja Henrika t\u00e4st\u00e4 inspiroivasta ja mielenkiintoisesta lauantaip\u00e4iv\u00e4st\u00e4! Ehk\u00e4p\u00e4 Oulukin saa omat Lukul\u00e4hettil\u00e4\u00e4t ja Lukuyst\u00e4v\u00e4t viel\u00e4 jonain p\u00e4iv\u00e4n\u00e4! Tarvetta kohtaamisille tarinoiden ja lukemisen merkeiss\u00e4 varmasti l\u00f6ytyy my\u00f6s t\u00e4\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n

 <\/p>\n

Minna<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Valveen sanataidekoulun j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4, j\u00e4rjestyksess\u00e4\u00e4n jo viides sanataideohjaajakoulutus LUMO sai helsinkil\u00e4isi\u00e4 l\u00e4hettil\u00e4svieraita marraskuisena lauantaina. N\u00e4yttelij\u00e4-kirjailija Henrika Anderson ja kirjailija-k\u00e4sikirjoittaja Annina Holmerg ovat vuodesta 2012 luotsanneet Annantalolla Helsingiss\u00e4 toimivaa Lukul\u00e4hettil\u00e4s-hanketta, joka vie kirjojen ja lukemisen ilosanomaa sellaisten lasten ja nuorten luo, jotka eiv\u00e4t syyst\u00e4 tai toisesta p\u00e4\u00e4se osallistumaan esimerkiksi Annantalon lasten kirjakahvilan tapahtumiin. Lapsia ja nuoria menn\u00e4\u00e4n…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":494,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[1],"tags":[102,101,103,104,41],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n