{"id":338,"date":"2015-06-24T08:08:28","date_gmt":"2015-06-24T05:08:28","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=338"},"modified":"2015-06-17T13:36:52","modified_gmt":"2015-06-17T10:36:52","slug":"taidekasvatusta-kaikille","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=338","title":{"rendered":"Taidekasvatusta kaikille"},"content":{"rendered":"

T\u00e4t\u00e4 kirjoitettaessa t\u00e4m\u00e4n vuoden Lumotut sanat -festivaali on p\u00e4\u00e4ttynyt, jolloin sanataiteen ensikertalaisilla on hyv\u00e4\u00e4 aikaa pohtia sanataidetta ja taidekasvatusta yleens\u00e4kin. Eri taidekasvatuksen muotoja yhdistelev\u00e4 Kun y\u00f6 v\u00e4ritt\u00e4\u00e4 -n\u00e4yttely on muodostanut rungon t\u00e4m\u00e4n vuoden sanataideviikoille. Sanataiteen lis\u00e4ksi olemme siis p\u00e4\u00e4sseet kuin huomaamatta tutustumaan monipuolisesti my\u00f6s muihin taidekasvatuksen osa-alueisiin.<\/p>\n

Oikeastaan vasta j\u00e4lkeenp\u00e4in on tullut tajunneeksi millaisen monitaiteellisen mahtikompleksin kotoisa n\u00e4yttelymme on yhteen pakettiin sis\u00e4llytt\u00e4nyt. Sana-, kuva- ja k\u00e4sity\u00f6taiteen kautta p\u00e4\u00e4semme k\u00e4siksi pintakerroksiin.<\/p>\n

Kasvatusalan opiskelijoina meit\u00e4 tietenkin kiinnostaa erityisesti, miten tarjoamamme taidekasvatusel\u00e4mys tavoittaa koulumaailman. Kaikkien oppilaiden osallistaminen taiteeseen on rajojen ylitt\u00e4mist\u00e4, koska taide n\u00e4ytt\u00e4ytyy helposti harrastuksena, johon ei p\u00e4\u00e4se mukaan ilman harjaantuneisuutta. Sanataideviikkojen n\u00e4yttelykierrokset ovat erinomainen esimerkki t\u00e4m\u00e4n osallistumiskynnyksen madaltamisesta. Sanataiteeseen osallistuminen onnistuu, jos osaa kielt\u00e4! Eik\u00e4 t\u00e4m\u00e4k\u00e4\u00e4n itse asiassa ole ehdoton l\u00e4ht\u00f6kohta. Mielenkiintoista oli ohjata kierroksia esimerkiksi maahanmuuttajaryhmille. T\u00e4m\u00e4 muutti kierroksen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 huomattavasti, mutta ei miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 h\u00e4ivytt\u00e4nyt sen sanataiteellista ulottuvuutta.<\/p>\n

N\u00e4yttelykierros ja siihen liittyv\u00e4t kirjoitusteht\u00e4v\u00e4t osallistivat kaikki el\u00e4myksellisyyden kautta, eli kaikki saivat onnistua sanataiteessa. Kuinka t\u00e4m\u00e4n tyyppist\u00e4 taidekasvatusta saadaan koulujen ulottuville? Miten koululaiset saadaan kulttuurikohteiden luokse? Matkassa on monta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ongelmista syntyv\u00e4\u00e4 mutkaa, kuten varaukset, kuljetukset ja muut j\u00e4rjestelyt. Mutta my\u00f6s yksinkertaisesti esimerkiksi opettajien vaihteleva kiinnostus ja suuntautuneisuus. Ja vaikka taidekasvatuksellista kiinnostusta olisikin, informaatio ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kulje kaikille tasapuolisesti. Suunnittelemalla ja sopimalla moni asia kuitenkin selvi\u00e4\u00e4.<\/p>\n

Taidekasvatuksen ja kulttuuriel\u00e4mysten sis\u00e4llytt\u00e4minen opetussuunnitelmaan on yksi tapa velvoittaa koulut j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n vierailuja ja muuta toimintaa. Kuitenkin velvoittaminen l\u00e4ht\u00f6kohtana tuntuu ajatuksen tasolla hieman ik\u00e4v\u00e4lt\u00e4. Mielest\u00e4mme ehdottomasti kannattavampi tapa on yritt\u00e4\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta taidekasvatuksesta ja innostaa opettajia osallistamaan oma luokkansa juuri sanataideviikkojen kaltaiseen toimintaan.<\/p>\n

Kierroksista saamamme positiivinen palaute l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 uskomattoman paljon ja vet\u00e4\u00e4 v\u00e4kisinkin n\u00f6yr\u00e4ksi. Kuitenkin toivoisimme opettajien tulevaisuudessa rohkaistuvan osallistumisen suhteen. Oli mahtavaa p\u00e4\u00e4st\u00e4 tarjoamaan n\u00e4yttelyel\u00e4mys niin laajalle joukolle, mutta yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n harva opettaja oli varannut oppilailleen kierroksen lis\u00e4ksi kokemusta t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n kirjoitusty\u00f6pajan. Tulevaa varten toivommekin: ottakaa rohkeasti kokemuksesta irti kaikki mit\u00e4 tarjotaan! Kuten todettu, sanataide ei vaadi erityist\u00e4 suuntautuneisuutta, vaan aivan jokainen kykenee sit\u00e4 tuottamaan. Omalla tavallaan, eik\u00e4 v\u00e4\u00e4ri\u00e4 tapoja ole!<\/p>\n

Lopuksi on viel\u00e4 todettava, ett\u00e4 poliittisella kent\u00e4lle el\u00e4mme j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 aikoja. Toivomme, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00e4t s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4t ja toivottavasti my\u00f6s kehitt\u00e4v\u00e4t edellytyksi\u00e4, jotka mahdollistavat festivaalimme kaltaisen taidekasvatuksen my\u00f6s tulevaisuudessa. Olisi ik\u00e4v\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 taidekasvatusvastuun kaatuvan ainoastaan koulujen ja yksitt\u00e4isten opettajien niskaan.<\/p>\n

Sipil\u00e4n hallitusohjelmassa on huomioitu lastenkulttuurin alueellisen saatavuuden parantaminen ja saatavuuden ep\u00e4tasaiseen jakautumiseen puuttuminen, mik\u00e4 on mielenkiintoista suhteessa yleiseen leikkauslinjaan. Toivomme todella, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 kirjaus n\u00e4kyy k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 taidekasvatuksen vahvistumisena.<\/p>\n

T\u00e4m\u00e4n vuoden tuottamalla positiivisella energialla jaksamme viel\u00e4 pitk\u00e4lle ja uskomme t\u00e4m\u00e4n kokemuksen muokanneen meist\u00e4 entist\u00e4kin parempia opettajia! Ei muuta kuin ensi vuotta innolla odottamaan! Tuhannet kiitokset kaikille!<\/p>\n

 <\/p>\n

Tatu ja Inka<\/p>\n

 <\/p>\n

Inka ja Tatu opiskelevat opettajiksi Oulun yliopistossa ja ovat tehneet opintoihinsa kuuluvan harjoittelun Lumotut sanat -sanataideviikoilla t\u00e4n\u00e4 kev\u00e4\u00e4n\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

T\u00e4t\u00e4 kirjoitettaessa t\u00e4m\u00e4n vuoden Lumotut sanat -festivaali on p\u00e4\u00e4ttynyt, jolloin sanataiteen ensikertalaisilla on hyv\u00e4\u00e4 aikaa pohtia sanataidetta ja taidekasvatusta yleens\u00e4kin. Eri taidekasvatuksen muotoja yhdistelev\u00e4 Kun y\u00f6 v\u00e4ritt\u00e4\u00e4 -n\u00e4yttely on muodostanut rungon t\u00e4m\u00e4n vuoden sanataideviikoille. Sanataiteen lis\u00e4ksi olemme siis p\u00e4\u00e4sseet kuin huomaamatta tutustumaan monipuolisesti my\u00f6s muihin taidekasvatuksen osa-alueisiin. Oikeastaan vasta j\u00e4lkeenp\u00e4in on tullut tajunneeksi millaisen monitaiteellisen…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":346,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[40],"tags":[34,31,72,10,71],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n