{"id":2426,"date":"2023-11-18T20:29:26","date_gmt":"2023-11-18T18:29:26","guid":{"rendered":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=2426"},"modified":"2023-11-18T20:29:27","modified_gmt":"2023-11-18T18:29:27","slug":"taistelutanner-traaginen-mestariteos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=2426","title":{"rendered":"TAISTELUTANNER \u2013 TRAAGINEN MESTARITEOS"},"content":{"rendered":"\nElokuvan tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan alun Puolan it\u00e4osiin, Grodnon kaupunkiin, jonne Neuvostoliitto hy\u00f6kk\u00e4si vuoden 1939 syksyll\u00e4. Elokuva kuvaa hyvin sodan julmuutta ja v\u00e4kivaltaa. Muutamissa kohtauksissa v\u00e4kivallan kuvas on raakaa \u2013 suorastaan puistattavaa. Se sopii kuitenkin elokuvan aiheeseen. J\u00e4nnitys pysyy tiiviisti kasassa koko elokuvan ajan. Taistelukohtauksista kuvastuu ep\u00e4toivo ja kiire, kun puolalaissotilaat yritt\u00e4v\u00e4t taistella ylivoimaista vihollista vastaan. He heittelev\u00e4t polttopulloja ja lataavat aseita ep\u00e4toivoisella kiireell\u00e4.
 
\n\n\n\nV\u00e4kivallastaan huolimatta teos on my\u00f6s hyvin tunnelmallinen. Alussa juoni etenee hitaasti ja henkil\u00f6iden arkeen ehtii el\u00e4yty\u00e4. Yksityiskohdat nousevat esiin ja kekseli\u00e4\u00e4sti vaihtelevat kuvakulmat tekev\u00e4t kohtauksista monumentaalisia ja hartaita. Ne voisivat hyvin olla otteita Puolan sankaritarinoista, joita Leon lukee \u00f6isin salaa vanhemmiltaan. Pianon jyhke\u00e4 sivuprofiili ja hento soittaja vaihtuvat yleiskuvaan marssivista sotilaista ja takaisin seurailemaan p\u00e4iv\u00e4llisell\u00e4 kilisevi\u00e4 haarukoita. Musiikkia ei alussa ole paljon ja hiljaisuutta tahdittavat ymp\u00e4rist\u00f6n \u00e4\u00e4net, kuten kastemaljan pisarointi kirkon hiljaisuudessa.
 
\n\n\n\nKaiken taustalla olevaa ankeutta kuvaa hyvin elokuvan v\u00e4rimaailma, koska se on l\u00e4sn\u00e4 joka kohtauksessa. Kaikki lavasteista itse kuvan laatuun on haaleaa: Jos tyt\u00f6ll\u00e4 on p\u00e4\u00e4ll\u00e4\u00e4n sininen mekko, on sen sini vaaleaa; jos pojalla on p\u00e4\u00e4ll\u00e4\u00e4n vihre\u00e4 asepuku, on sen vihreys tomun samentamaa. P\u00e4ivisin tomupilvet h\u00e4m\u00e4rt\u00e4v\u00e4t katumilj\u00f6\u00f6n ja \u00f6isin varjot peitt\u00e4v\u00e4t v\u00e4rit alleen. Haaleus, harmaus, v\u00e4rien puute, on kaiken taustalla ja heijastuu l\u00e4hes metaforana maailman ja tunnelman kaikille osa-alueille. Asunnot, joissa el\u00e4m\u00e4\u00e4 elet\u00e4\u00e4n ovat karuja, k\u00f6yhi\u00e4 ja harmaita. Henkil\u00f6t ovat hyvin muodollisia ja k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t sill\u00e4 vakavuudella, jota maailman harmaus edellytt\u00e4\u00e4.
 
\n\n\n\nToisinaan ilmeet\u00f6n naamio kuitenkin raottuu: lyhyin\u00e4 onnen hetkin\u00e4 puumiekkakamppailun j\u00e4lkeisess\u00e4 sovinnossa tai suudelmassa. Mutta elokuvan edetess\u00e4 ja raakuuden kasvaessa, raottuu naamion takaa yh\u00e4 useammin onnen sijasta raivoa ja tuskaa. Lopussa raakuus yltyy niin silmitt\u00f6m\u00e4ksi, ett\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4ll\u00e4kin olisi saanut olennaisen esiin. Muutamassa kohdin olisin kaivannut viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 realistisuutta. Ammuttu mies ei ammu takaisin. Teos edustaa silti sotaelokuvien raadollisinta laitaa, ja ainakin pyrkii esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oikeaa katutaistelua, jollaista k\u00e4yd\u00e4\u00e4n my\u00f6s nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 esimerkiksi Gazan sodassa.
 
\n\n\n\nElokuva olisi voinut painottua reippaammin sodan alkuun. N\u00e4in henkil\u00f6kuvia olisi ollut rauhassa aikaa syvent\u00e4\u00e4. Toiminnan sijasta j\u00e4nnitett\u00e4 olisi voitu kanavoida viel\u00e4 rohkeammin henkil\u00f6suhteisiin. Lopputaisteluihin olisi siten saatu nostatettua viel\u00e4 syvemp\u00e4\u00e4 menetyksen tuntua, kun katsoja todella tuntee taistelijat. Toimintaan ja v\u00e4kivallan uhkaan perustuva j\u00e4nnite on kuitenkin tehty hyvin taitavasti ja toimii. Joka hetki pelk\u00e4\u00e4 kuulevansa h\u00e4vitt\u00e4jien \u00e4\u00e4nen. Kaiken kaikkiaan elokuva sopii siis sek\u00e4 tunnelmoijille ett\u00e4 vauhdikkaamman menon yst\u00e4ville. Taistelutanner on kerrassaan loistava sotaelokuva. Se upottaa katsojan pois nykyajasta niin tehokkaasti, ett\u00e4 on kuin ei katsoisi elokuvaa vaan olisi itse tapahtumapaikalla.
 
\n\n\n\nNietos Harju ja Onni Jokela<\/strong>
\n\n\n\nsanataideryhm\u00e4 V\u00e4ki
 
\n\n\n\nTAISTELUTANNER THE EAGLETS, GRODNO \u00b439<\/strong>
\n\n\n\nPuola 2022, 105 min
\n\n\n\nKieli: puola, jiddi\u0161, ven\u00e4j\u00e4, tekstitys: suomi, englanti
\n\n\n\nOhjaus: Krzysztof Lukaszewicz
\n\n\n\nSUOSITUS: YLI 16-VUOTIAILLE<\/strong>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan alun Puolan it\u00e4osiin, Grodnon kaupunkiin, jonne Neuvostoliitto hy\u00f6kk\u00e4si vuoden 1939 syksyll\u00e4. Elokuva kuvaa hyvin sodan julmuutta ja v\u00e4kivaltaa. Muutamissa kohtauksissa v\u00e4kivallan kuvas on raakaa \u2013 suorastaan puistattavaa. Se sopii kuitenkin elokuvan aiheeseen. J\u00e4nnitys pysyy tiiviisti kasassa koko elokuvan ajan. Taistelukohtauksista kuvastuu ep\u00e4toivo ja kiire, kun puolalaissotilaat yritt\u00e4v\u00e4t taistella ylivoimaista vihollista…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2429,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[9],"tags":[223,476,412,167],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n