{"id":2103,"date":"2021-12-01T13:14:12","date_gmt":"2021-12-01T11:14:12","guid":{"rendered":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=2103"},"modified":"2021-12-01T13:25:48","modified_gmt":"2021-12-01T11:25:48","slug":"sanojen-leikista-kohti-lukulumoa-ja-kirjavimmaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=2103","title":{"rendered":"Sanojen leikist\u00e4 kohti lukulumoa ja kirjavimmaa"},"content":{"rendered":"\nSanamaan laulu<\/em>

Linnunrata p\u00e4\u00e4si p\u00e4\u00e4ll\u00e4<\/em>
kuljet maassa jaloillasi.<\/em>

Mieti maailmankaikkeutta.<\/em>
Istu hetki aloillasi.<\/em>

Pilvet kermavaahtoa,<\/em>
aurinko on lettu.<\/em>

Eik\u00e4 maailma ole koskaan<\/em>
loppuun kirjoitettu.<\/em>

\n\n\n\nJukka Itkonen: Sanamaa : lastenrunoja <\/em>(Kirjapaja, 2012)

\n\n\n\nSanamaan laulu -runolla k\u00e4ynnistyy jokainen Lukulumoa ja kirjavimmaa -hankkeen sanataidetunti p\u00e4iv\u00e4kodeilla ja kouluilla. Runon lopussa lapset muodostavat k\u00e4sist\u00e4\u00e4n kuvitteellisen kirjan, jonka avaaminen on samalla portti my\u00f6s mielikuvitukseen ja yhteiseen kertomiseen. Itkosen runon ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 maailmaa voi aina uudelleenkirjoittaa, sanoittaa ja katsoa uudella tavalla konkretisoituu koululaisten yhdess\u00e4 keksimiss\u00e4 luokan sanataidetervehdyksiss\u00e4. Kieli on ihmisen luomaa ja sanoilla saa my\u00f6s leikki\u00e4. Lukemisesta lumoutumisen edellytyksen\u00e4 on se, ett\u00e4 lapsella on mahdollisuus muodostaa kieleen, tarinoihin ja kirjoihin omakohtainen suhde.

\n\n\n\nHyv\u00e4\u00e4 huomenta sanataiteeksi voi sanoa ainakin n\u00e4in monella tavalla:

\n\n\n\nMangos pumfatti!         Dig\u00f6\u00f6 bib\u00f6\u00f6!        \u00d6\u00f6\u00f6\u00f6 \u00e4y\u00e4!        H\u00f6p\u00f6deel amliv!         T\u00f6 ringego!<\/em>
\n\n\n\nPl\u00f6ppl\u00f6ppl\u00f6p pii!     Kaketi rocomeks!    Kr\u00e4\u00e4k om!     Munjano mur!    \u00c4\u00e4v\u202fpr\u00f6lb!\u202f <\/em>
\n\n\n\nDoivo gajaa!         Papaa suppu!   Broait gutten!       Hypsjyv\u00e4\u00e4 hosmenta! <\/em>               
\n\n\n\nPupupapa puup!<\/em>                       W\u00e4hy guhu!<\/em>                    <\/em>Hava alcky! <\/em>            
\n\n\n\nLappiharakka bl\u00e4bl\u00e4bbl\u00e4\u00e4!       Byl\u00e4\u00e4 gagaa!       <\/em>T\u00e4ski t\u00e4hti! <\/em>                 Ztsuubadaa ugabuga!<\/em>
\n\n\n\nBl\u00e4\u00e4 w\u00e4\u00e4! <\/em>      Yv\u00f6\u00f6 nuomen!<\/em>
\n\n\n\nLinnunrata p\u00e4\u00e4si p\u00e4\u00e4ll\u00e4, kuljet maassa jaloillasi.

<\/em>\n\n\n\nLukulumoa ja kirjavimmaa on Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittama kaksivuotinen kehitt\u00e4mishanke, jonka tavoitteena on sanataidekasvatuksen lis\u00e4\u00e4minen ja lukemisen innostaminen Oulussa vuosina 2020\u20132022. Pedagogisesti hanke nojaa ajatukseen, ett\u00e4 kirjallisuusl\u00e4ht\u00f6isen sanataidekasvatuksen menetelm\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t lapsen mielikuvitusta, kielen kehityst\u00e4, lukuintoa ja kirjoittamisen taitoja. Oulun lastenkulttuurikeskuksen vastaamassa hankkeessa tavoitteena on, ett\u00e4 yh\u00e4 useampi oululainen lapsi saisi kokea lukemisen ja sanataiteen iloa osana tavallista arkeaan koulussa ja p\u00e4iv\u00e4kodissa.

\n\n\n\nMe kirjakummit vierailemme oululaisten p\u00e4iv\u00e4kotien 5-vuotiaiden ryhmiss\u00e4 sek\u00e4 perusopetuksen 2. luokissa. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 viemme lapsille kirjallisuusl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 taidekasvatusta, tavoitteena on istuttaa ja juurruttaa uusia kirjallisuus- ja sanataidepedagogisia ty\u00f6tapoja varhaiskasvatuksen henkil\u00f6kunnan sek\u00e4 luokanopettajien ammatilliseen repertuaariin. Toive on, ett\u00e4 sanataide l\u00e4htee kasvamaan osaksi p\u00e4iv\u00e4kotien ja koulujen toimintakulttuuria.

\n\n\n\nMieti maailmankaikkeutta. Istu hetki aloillasi.<\/em>

\n\n\n\nKahdeksan viikon jaksolla kakkosluokkalaiset hupsuttelevat omalla nimell\u00e4, h\u00f6lynp\u00f6lyrunoilevat, kurkistavat naurun ikkunasta, kirjoittavat pime\u00e4n sanoja sek\u00e4 sukeltavat tunteisiin ja uniin. Sanataideteht\u00e4viin johdattelee joka viikko uusi kirja, jota luetaan yhdess\u00e4.
\n\n\n\nP\u00e4iv\u00e4kodeilla lapset kertovat kauniita sanoja ja pelonkarkoitusreseptej\u00e4, p\u00e4\u00e4sev\u00e4t tutkimaan tarinantarkkailulaseilla pullotettuja tunteita ja monenlaisia kirjoja, opettelevat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n runokonetta sek\u00e4 kuiskaavat t\u00e4hdelle toiveitaan. Kirjakummin sanataidesalkusta l\u00f6ytyy runoleikkien ja yhdess\u00e4 luettavien kirjojen lis\u00e4ksi tarinakissa Nauru, joka innostaa osaltaan lapsia kertomaan, osallistumaan ja keksim\u00e4\u00e4n.

\n\n\n\nEnsimm\u00e4isen\u00e4 hankevuonna toimintaan p\u00e4\u00e4si mukaan yhteens\u00e4 9 p\u00e4iv\u00e4kodin lapsia ja aikuisia, 7 koulua ja 16 koululuokkaa. Sanataidejaksoille osallistui p\u00e4iv\u00e4kodeilla ja kouluilla yhteens\u00e4 l\u00e4hes 450 lasta ja yli 50 aikuista.

\n\n\n\nPilvet kermavaahtoa, aurinko on lettu.<\/em>

\n\n\n\nOn t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lukemisen v\u00e4hentymist\u00e4 huokailevan huolipuheen sijasta saamme olla tekem\u00e4ss\u00e4 mallintavaa ty\u00f6tapaa, jossa taidekasvatushetkille osallistuvat varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen opettajat saavat parhaimmillaan ponnahduslaudan, joka auttaa n\u00e4kem\u00e4\u00e4n kirjallisuusl\u00e4ht\u00f6isen sanataiteen moniulotteiset mahdollisuudet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Sanataidekasvatuksen heijasteet n\u00e4kyv\u00e4t toisinaan heti, kun luettujen kirjojen hahmot ja tarinat siirtyv\u00e4t lasten leikkeihin tai koululaiset keksiv\u00e4t huikeita ilmaisuja ja innostuvat lainaamaan itselleen saman kirjailijan tai kirjasarjan teoksen kirjastosta. Kuitenkin syv\u00e4luotaavat kerrannaisvaikutukset, kuten sanavaraston laajeneminen, kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittyminen, lukuinnostus, tunne- ja empatiataitojen vahvistuminen sek\u00e4 omasta ja yhteisest\u00e4 kielellisest\u00e4 keksimisest\u00e4 ja mielikuvittelusta iloitseminen rakentuvat s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen sanataidekasvatuksen ja lukemisen jatkumossa.

\n\n\n\nLukulumoa ja kirjavimmaa -hankkeessa erityisen\u00e4 arvona voidaankin pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 me kirjakummit emme ole piipahtajia emmek\u00e4 esiintyji\u00e4 vaan toiminnan laajuus ja kesto t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t siihen, ett\u00e4 oppilaat ehtiv\u00e4t rakentaa omistajuutta sanataiteeseen ja omiin tarinointitaitoihinsa. Sis\u00e4ll\u00f6t ja toiminta ei ole kertak\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 ja my\u00f6s opettajat ehtiv\u00e4t n\u00e4hd\u00e4 sanataiteen pedagogiset ja taiteelliset mahdollisuudet. Toiminta tuodaan kouluille ja p\u00e4iv\u00e4kodeille \u2013 luokkiin ja p\u00e4iv\u00e4kodin omiin tiloihin. Kirjakummin vierailut ovat oppilaille osa kouluty\u00f6t\u00e4, viskareille osa p\u00e4iv\u00e4kotip\u00e4iv\u00e4\u00e4 ja opettajille, hoitajille sek\u00e4 ohjaajille ty\u00f6paikalle tuotua t\u00e4ydennyskoulutusta.

\n\n\n\nVirikkeit\u00e4 pursuavassa maailmassamme lukuinto ei synny ilman ohjausta. Tarinoihin pit\u00e4\u00e4 saada uppoutua ja kirjat tuntuvat kiinnostavammalta, kun aikuinen osoittaa olevansa niist\u00e4 itsekin innostunut. P\u00e4iv\u00e4kodissa runoleikkien ja kirjojen avulla pyrimme edist\u00e4m\u00e4\u00e4n lasten aktiivista toimijuutta ja rikastuttamaan lasten omaa keksimist\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6s ryhm\u00e4n yhteisi\u00e4 kerrontataitoja. Toiminta on kielitietoista ja tuokioilla kielellisesti eri asioita harjoittelevat lapset saavat kaikki onnistumisen kokemuksia ja oppivat my\u00f6s toisiltaan. Tarinoiden tavoitteena ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n ole rauhoittaa lapsia lepohetkelle.

\n\n\n\nKoulussa sanataideteht\u00e4v\u00e4t painottuvat enemm\u00e4n kirjoittamiseen ja kielell\u00e4 leikkimiseen. Kirjakummin tunnilla k\u00e4sialan siisteys, viivoilla pysyminen ja oikeinkirjoitus eiv\u00e4t ole keski\u00f6ss\u00e4. Yhteiset tunnit toimivat my\u00f6s kirjavinkkauksena. Orastava lukutaito vahvistuu lukemalla sopivia kirjoja ja alkuopetusik\u00e4isellekin laadukkaat kuvakirjat ovat usein oikean tasoista ja kielellisesti rikastuttavaa kirjallisuutta. Kuvakirjan lukeminen on palkitsevaa, sill\u00e4 visuaalisten vihjeiden avulla lukemaan harjoitteleva lapsi voi syvent\u00e4\u00e4 lukukokemustaan ja kirjan saa my\u00f6s luettua ihan itse loppuun asti. Lukuinnostus syntyy onnistumalla.

\n\n\n\nLukeminen ja kirjoittaminen on usein hiljaista ja henkil\u00f6kohtaista. Kirjakummien tunneilla korostuu sanataiteen sosiaalisuus \u2013 lukemisesta ja kirjoittamisesta tulee yhteist\u00e4 ja n\u00e4kyv\u00e4\u00e4. Runoleikit, kirjojen \u00e4\u00e4neen lukeminen, yhteinen kerronta ja omien tekstien jakaminen ravitsevat maaper\u00e4\u00e4, jossa lukulumon ja kirjavimman on mahdollista l\u00e4hte\u00e4 kasvamaan yhteis\u00f6n yhteiseksi, mutta my\u00f6s yksil\u00f6n omaksi aarteeksi.

\n\n\n\nSanataidetuntien aluksi aukaistut mielikuvituskirjat suljetaan tunnin p\u00e4\u00e4tteeksi. Oman mielikuvituskirjan voi laittaa talteen taskuun, korvan taakse, syd\u00e4meen tai vaikka sukanvarteen, jolloin se on aina mukana. Tarinoiden ja mielikuvituksen kyytiin voi hyp\u00e4t\u00e4 miss\u00e4 vain, milloin vain ja niiden seurassa voi tuntea, oppia, lev\u00e4t\u00e4 ja viihty\u00e4.

\n\n\n\nEik\u00e4 maailma ole koskaan loppuun kirjoitettu.<\/em>

\n\n\n\nAnna-Leena Jurkkala<\/strong> ja Ainokaisa Vetel\u00e4inen<\/strong>

\n\n\n\nAnna-Leena ja Ainokaisa ovat Lukulumoa ja kirjavimmaa -hankkeen kirjakummeja ja Oulu lastenkulttuurikeskuksen sanataideopettajia.

\n\n\n\nLis\u00e4\u00e4 Lukulumoa ja kirjavimmaa hankkeesta:<\/strong>
\n\n\n\nhttps:\/\/www.kulttuurivalve.fi\/fi\/lastenkulttuurikeskus\/timanttista_yhteistyota\/lukulumoa_ja_kirjavimmaa_-hanke\/<\/a>

\n\n\n\nKirjakummit esittelev\u00e4t hanketta Opetushallituksen Lukuliikkeen ja opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n Lukukummit-videosarjassa:
https:\/\/youtu.be\/Xgm7SmF2Z6E<\/a>

\n\n\n\nKirjakummit kertovat ty\u00f6st\u00e4\u00e4n Mun Oulu -lehdess\u00e4:
https:\/\/www.munoulu.fi\/artikkeli\/-\/id\/laukussa-kissa-ja-kirjoja-vaan<\/a>
\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sanamaan laulu Linnunrata p\u00e4\u00e4si p\u00e4\u00e4ll\u00e4kuljet maassa jaloillasi. Mieti maailmankaikkeutta.Istu hetki aloillasi. Pilvet kermavaahtoa,aurinko on lettu. Eik\u00e4 maailma ole koskaanloppuun kirjoitettu. Jukka Itkonen: Sanamaa : lastenrunoja (Kirjapaja, 2012) Sanamaan laulu -runolla k\u00e4ynnistyy jokainen Lukulumoa ja kirjavimmaa -hankkeen sanataidetunti p\u00e4iv\u00e4kodeilla ja kouluilla. Runon lopussa lapset muodostavat k\u00e4sist\u00e4\u00e4n kuvitteellisen kirjan, jonka avaaminen on samalla portti my\u00f6s mielikuvitukseen ja…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2104,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[1],"tags":[493,492,494,412,10],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n