{"id":1179,"date":"2018-06-21T09:33:41","date_gmt":"2018-06-21T06:33:41","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=1179"},"modified":"2018-09-05T14:44:37","modified_gmt":"2018-09-05T11:44:37","slug":"harjoittelussa-taidekasvattajana","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=1179","title":{"rendered":"Harjoittelussa taidekasvattajana"},"content":{"rendered":"

Olen lapsesta saakka pit\u00e4nyt monista taiteen osa-alueista. Taiteen harrastamiseni tapahtui pitk\u00e4lti kotona, sill\u00e4 pienen paikkakunnan harrastusmahdollisuudet olivat hyvin rajalliset. Tanssin olohuoneessamme, kirjoitin runoja syvimmist\u00e4 tunnoistani, luin kirjoja, piirsin ja maalasin. Harrastin my\u00f6s musiikkia soittaen kitaraa ja pianoa sek\u00e4 laulaen ja tehden ajoittain omia kappaleita. Aikuisena hurahdin katutanssiin ja jatkoin erityisesti riimien, runojen ja laulujen kirjoittamista.
\n 
\nT\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 opiskelen taide- ja taitopainotteisessa luokanopettajakoulutuksessa. Yhten\u00e4 opintojeni painopisteist\u00e4 on taidekasvatuksen ja taidekasvattajana toimimisen n\u00e4k\u00f6kulma, jota l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n erityisesti koulutusohjelman painotettujen kurssien sis\u00e4lt\u00f6jen kautta. Vaikka tutkinto antaa saman p\u00e4tevyyden kuin laaja-alainen luokanopettajan tutkinto, koulutusohjelma tarjoaa mahdollisuuden ja kannustaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa taidekasvattajan identiteetti\u00e4 taiteen tietoteorioiden ja luovan luokkailmapiirin tukemana. Harkitessani opintoihini kuuluvaa teemaharjoittelupaikkaa koin t\u00e4rke\u00e4ksi p\u00e4\u00e4st\u00e4 kokeilemaan taidekasvatuksen keinoja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 saaden mahdollisuuksia oppia uutta. Valitessani harjoittelupaikakseni Oulun Sanataidekoulun, toivoin p\u00e4\u00e4sev\u00e4ni perehtym\u00e4\u00e4n paremmin sanataiteen opettamisen maailmaan.
\n 
\nHarjoittelu painottui pitk\u00e4lti koululais- ja p\u00e4iv\u00e4kotiryhmille pidett\u00e4viin Molli-tarinankerrontaesityksiin ja n\u00e4yttelyopastuksiin. Tuokiot poikkesivat perinteisest\u00e4 opettajan ty\u00f6st\u00e4 erityisesti sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n ja avasivat lastenkirjallisuuden kuvituksen maailmoja niihin liittyvien tarinoiden kautta. Tarinankerrontaesityksiss\u00e4 n\u00e4ytteleminen vahvisti heitt\u00e4ytymiskyky\u00e4ni ja toi uusia ulottuvuuksia ajattelumalleihini taidekasvatuksesta. Lis\u00e4ksi toimimme apuna erin\u00e4isten festivaaliin liittyvien tapahtumien j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 keskittyen erilaisten ty\u00f6pajojen pit\u00e4miseen.
\n 
\nParasta antia harjoittelun aikana oli kes\u00e4leirin suunnitteleminen ja pit\u00e4minen. Pyrimme parhaamme mukaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kunkin ohjaajan vahvuuksia kurssin sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Esimerkiksi itse pidin muun muassa kehollista ilmaisua, joka taipui oppilaiden suussa pian tanssitunniksi. Sanataiteen moniulotteisuuden nimiss\u00e4 leiri sis\u00e4lsi sek\u00e4 lukemista, kuuntelua, ilmaisua, kirjoittamista ett\u00e4 k\u00e4sill\u00e4 tekemist\u00e4. Sis\u00e4lt\u00f6jen vaihtelevuus tuntui mielekk\u00e4\u00e4lt\u00e4 my\u00f6s osallistujille, jotka kehuivat kurssilla olemisen olevan kivaa tai jopa eritt\u00e4in kivaa.
\n 
\nEnnen harjoittelua en tarkalleen osannut m\u00e4\u00e4ritell\u00e4, mit\u00e4 kaikkea sanataide voi pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Lopulta tulin siihen tulokseen, ett\u00e4 juuri t\u00e4m\u00e4 kyseinen taiteen kentt\u00e4 on se jonka kanssa olen ollut eniten tekemisiss\u00e4 koko ik\u00e4ni. Sanataiteen opetus antaa uusia n\u00e4k\u00f6kulmia ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 perinteiseen \u00e4idinkielen opettamiseen mutta avaa my\u00f6s yhteyksi\u00e4 toisiin oppiaineisiin ja aihepiireihin. Tarinoista ja saduista voi ammentaa inspiraatiota mit\u00e4 moninaisemmin tavoin ja vain oma mielikuvitus tuntuu olevan rajana. Perusteellisempi sanataiteeseen perehtyminen on antanut itselleni uusia virikkeit\u00e4 toimia sek\u00e4 taidekasvattajana ett\u00e4 luokanopettajana ja lis\u00e4nnyt haluani perehty\u00e4 alaan syv\u00e4llisemmin ja monipuolisemmin. Monipuolinen taiteellinen taustani tuntuu olevan hy\u00f6dyksi t\u00e4ll\u00e4 polulla ja haluni hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia taidekasvatuksen osa-alueita opetuksessani on voimistunut entisest\u00e4\u00e4n. Koen harjoittelun j\u00e4lkeen olevani j\u00e4lleen askeleen edemp\u00e4n\u00e4 taidekasvattajana kasvamisen polulla.
\n 
\n <\/p>\n

Vappu V\u00e4is\u00e4nen<\/strong>
\n 
\n 
\nVappu opiskelee Oulun yliopistossa luokanopettajaksi. H\u00e4n teki opintoihinsa kuuluvan teemaharjoittelunsa sanataidekoulussa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Olen lapsesta saakka pit\u00e4nyt monista taiteen osa-alueista. Taiteen harrastamiseni tapahtui pitk\u00e4lti kotona, sill\u00e4 pienen paikkakunnan harrastusmahdollisuudet olivat hyvin rajalliset. Tanssin olohuoneessamme, kirjoitin runoja syvimmist\u00e4 tunnoistani, luin kirjoja, piirsin ja maalasin. Harrastin my\u00f6s musiikkia soittaen kitaraa ja pianoa sek\u00e4 laulaen ja tehden ajoittain omia kappaleita. Aikuisena hurahdin katutanssiin ja jatkoin erityisesti riimien, runojen ja laulujen kirjoittamista.…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1180,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[40],"tags":[31,251,146,71],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n