{"id":1027,"date":"2017-11-11T12:21:16","date_gmt":"2017-11-11T10:21:16","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=1027"},"modified":"2017-11-11T17:16:13","modified_gmt":"2017-11-11T15:16:13","slug":"ohjaaja-vahan-paattaa-mita-leikitaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sanataidesanoja.fi\/?p=1027","title":{"rendered":"\u201dOhjaaja on v\u00e4h\u00e4n niin kuin se, joka p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 leikit\u00e4\u00e4n\u201d"},"content":{"rendered":"

Oulun kansainv\u00e4linen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali tulee j\u00e4lleen! Valveen sanataidekoulun 5\u20137-vuotiaat harrastajat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t mukaan juhlahumuun katsomaan Onneli, Anneli ja salaper\u00e4inen muukalainen<\/em> -elokuvaa. Keskiviikkoillan 15.11. elokuvan\u00e4yt\u00f6kseen saapuu vieraaksi my\u00f6s elokuvan ohjaaja Saara Cantell<\/strong>.<\/p>\n

 <\/p>\n

Meill\u00e4 oli sanataidekoulun 5\u20137-vuotiaiden harrastajien kanssa suuri kunnia istahtaa alas miettim\u00e4\u00e4n ohjaajalle muutamia kimurantteja kysymyksi\u00e4. Halusimme selvitt\u00e4\u00e4, miten rakastetut kirjallisuuden hahmot k\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t ohjaajan mielensis\u00e4isist\u00e4 ajatuksista kuviksi elokuvakankaalle, mutta tietysti kiinnostavaa oli my\u00f6s ohjaajan ty\u00f6 kaikkinensa. <\/p>\n

 <\/p>\n

Saaran selkeytt\u00e4vien vastausten j\u00e4lkeen tunnemme nyt itsekin olevamme jo l\u00e4hes valmiita elokuvaohjaajia ja odotamme entist\u00e4 ehommalla innolla elokuvan\u00e4yt\u00f6st\u00e4, jonka j\u00e4lkeen yleis\u00f6 p\u00e4\u00e4see kysym\u00e4\u00e4n ohjaajalta viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4. N\u00e4in Saara Cantell meille vastasi:<\/p>\n

 <\/p>\n

Millaista se ohjaajan ty\u00f6 on?<\/strong><\/p>\n

Ohjaaja on v\u00e4h\u00e4n niin kuin se, joka p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 leikit\u00e4\u00e4n. Ohjaaja suunnittelee yhdess\u00e4 kuvaajan kanssa, millaisia kuvia kuvataan, ja kertoo n\u00e4yttelij\u00f6ille, mit\u00e4 he milloinkin tekev\u00e4t ja miksi.<\/p>\n

 <\/p>\n

Miten n\u00e4yttelij\u00e4t valitaan elokuvaan? Miten ne n\u00e4yttelij\u00e4t osaa tehd\u00e4 kaiken mit\u00e4 se ohjaaja sanoo, kun pit\u00e4\u00e4 muistaa niin paljon?<\/strong><\/p>\n

Ohjaaja voi valita sellaisia n\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4, jotka tuntee ennest\u00e4\u00e4n ja joista tiet\u00e4\u00e4, ett\u00e4 he ovat hyvi\u00e4 ja sopivia juuri siihen rooliin. Tai sitten voidaan j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 koekuvaukset. Lapsin\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4 etsitt\u00e4ess\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n l\u00e4hes aina koekuvauksia. Niiss\u00e4 pyydet\u00e4\u00e4n tekem\u00e4\u00e4n erilaisia asioita, usein pit\u00e4\u00e4 jo etuk\u00e4teen opetella joku teksti. Koekuvauksissa ohjaaja katsoo, kuka olisi sopivin juuri siihen rooliin.<\/p>\n

N\u00e4yttelij\u00f6ill\u00e4 pit\u00e4\u00e4kin olla aika hyv\u00e4 keskittymiskyky sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 he osaavat el\u00e4yty\u00e4 eri tilanteisiin ja tunteisiin. Elokuvaa tehd\u00e4\u00e4n kuitenkin pieniss\u00e4 paloissa ja sama asia kuvataan monta kertaa, joten hirve\u00e4n pitki\u00e4 puheita tai kauhean montaa asiaa kerrallaan ei tarvitse muistaa. T\u00e4rkeint\u00e4 on olla aidosti l\u00e4sn\u00e4 juuri siin\u00e4 hetkess\u00e4, kuvitella, ett\u00e4 elokuvan tapahtumat tapahtuisivat oikeasti.<\/p>\n

 <\/p>\n

Miss\u00e4 se ohjaaja on, kun sit\u00e4 ei koskaan n\u00e4y miss\u00e4\u00e4n niiss\u00e4 kuvissa?<\/strong><\/p>\n

Ohjaaja on kuvauksissa usein kameran vieress\u00e4, mahdollisimman l\u00e4hell\u00e4 n\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4, mutta niin ettei itse n\u00e4y kuvissa. Elokuvaa tehdess\u00e4h\u00e4n pyrit\u00e4\u00e4n siihen, ett\u00e4 katsojat unohtaisivat, ett\u00e4 se on vain elokuvaa. Mutta jos Onnelin ja Annelin seurassa n\u00e4kyisi \u00e4\u00e4nimies ison puomin kanssa \u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 puhetta tai puvustaja korjailemassa vaatteita tai ohjaaja kertomassa mit\u00e4 seuraavaksi pit\u00e4\u00e4 tehd\u00e4, niin eih\u00e4n se katsojasta olisi en\u00e4\u00e4 uskottava Onneli ja Anneli -tarina.<\/p>\n

 <\/p>\n

Miksi halusit tehd\u00e4 elokuvan juuri Onnelista ja Annelista?<\/strong><\/p>\n

Marjatta Kurenniemen<\/strong> Onneli ja Anneli -kirjat olivat lapsena lempikirjojani. Halusin tehd\u00e4 elokuvat, joissa valkokankaalla n\u00e4kyy se, millaisiksi Onnelin ja Annelin seikkailut lapsena kuvittelin.<\/p>\n

 <\/p>\n

Miten se elokuva kuvataan, jos niit\u00e4 paikkoja ei oikeasti ole olemassa?<\/strong><\/p>\n

Sit\u00e4 valitaan sellaisia oikeita paikkoja, jotka sopivat siihen tarinaan ja muutetaan niit\u00e4 esimerkiksi oikeanlaisilla esineill\u00e4 sopivaksi. V\u00e4lill\u00e4 voidaan rakentaa tyhj\u00e4\u00e4n studioon ihan kokonaan vaikka jonkun koti. Elokuvassa lavastaja on se, joka suunnittelee, milt\u00e4 eri paikat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja miten ne voidaan rakentaa.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mist\u00e4 ne kaikki talot ja pihat ja vaatteet saadaan<\/strong>?<\/p>\n

Talot ja pihat voivat olla ihan oikeita olemassa olevia taloja ja pihoja, joita vain v\u00e4h\u00e4n muutellaan. Tai sitten talo voidaan rakentaa kokonaan alusta elokuvaa varten, kuten Onnelin ja Annelin talo, joka pystytettiin sitten siihen tyhj\u00e4\u00e4n kohtaan pihaa. Lavastaja suunnitteli sen talon, ja lavastaja hankkii my\u00f6s kaikki isot huonekalut. Rekvisit\u00f6\u00f6ri puolestaan hankkii kaikki tarvittavat pikkutavarat ja puvustaja hommaa elokuvaan vaatteet. Osa tavaroista ja vaatteista voidaan ostaa kaupasta tai lainata jostain, mutta paljon tehd\u00e4\u00e4n ihan alusta asti itse elokuvaa varten. Siin\u00e4 tekemisess\u00e4 on monia taitavia ihmisi\u00e4 auttamassa.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mit\u00e4 elokuvaan on tehty tietokoneella?<\/strong><\/p>\n

Vaaksanheimolaiset ovat niin pieni\u00e4 ihmisi\u00e4, ettei ihan niin pieni\u00e4 n\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4 ollut helppo l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Siksi heit\u00e4 n\u00e4yttelev\u00e4t Onneli ja Anneli -elokuvissa oikean kokoiset ihmiset, jotka on tietokoneella pienennetty. My\u00f6s joitakin Tingelstiinan ja Tangelstiinan maagisia kasveja ja temppuja on toteutettu v\u00e4h\u00e4n tietokoneen avulla.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mik\u00e4 on sun lempiasia ohjaamisessa?<\/strong><\/p>\n

Kaikkein kivointa ohjaamisessa on se, ett\u00e4 saa tehd\u00e4 t\u00f6it\u00e4 niin monien tosi mukavien ihmisten kanssa. Ja n\u00e4yttelij\u00f6iden ohjaaminen on aika samanlaista kuin leikkiminen, sit\u00e4 kuvitellaan yhdess\u00e4, ett\u00e4 \u201ds\u00e4 olisit nyt se-ja-se ja tekisit t\u00e4ll\u00e4 tavoin ja sanoisit n\u00e4in\u201d. Ehk\u00e4 olen ohjaaja siksi, ett\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 tavoin saan edelleen leikki\u00e4, vaikka olenkin jo aikuinen.<\/p>\n

 <\/p>\n

Kysymykset Saara Cantellille laati Valveen sanataidekoulun 5\u20137-vuotiaat harrastajat, ja jutun koosti sanataideopettaja Inka Kuivam\u00e4ki.<\/p>\n

 <\/p>\n

Onneli, Anneli ja salaper\u00e4inen muukalainen<\/strong>
\nSuomi 2017, 75 min
\nRuotsinkielinen tekstitys
\nOhjaus: Saara Cantell
\nSALLITTU KAIKENIK\u00c4ISILLE<\/p>\n

 <\/p>\n

Esitysajat: <\/strong>
\nke 15.11. klo 17.30 Valvesali | VIERAANA OHJAAJA SAARA CANTELL
\nto 16.11. klo 9.15 Valvesali (viittomatulkkaus)
\nklo 11.00 Plaza 1 |VIERAANA OHJAAJA SAARA CANTELL
\npe 17.11. klo 9.00 Plaza 1 | VIERAANA OHJAAJA SAARA CANTELL<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Oulun kansainv\u00e4linen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali tulee j\u00e4lleen! Valveen sanataidekoulun 5\u20137-vuotiaat harrastajat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t mukaan juhlahumuun katsomaan Onneli, Anneli ja salaper\u00e4inen muukalainen -elokuvaa. Keskiviikkoillan 15.11. elokuvan\u00e4yt\u00f6kseen saapuu vieraaksi my\u00f6s elokuvan ohjaaja Saara Cantell.   Meill\u00e4 oli sanataidekoulun 5\u20137-vuotiaiden harrastajien kanssa suuri kunnia istahtaa alas miettim\u00e4\u00e4n ohjaajalle muutamia kimurantteja kysymyksi\u00e4. Halusimme selvitt\u00e4\u00e4, miten rakastetut kirjallisuuden hahmot k\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1029,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[9],"tags":[290,220,99,219,167],"yoast_head":"\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\n\t\n\t\n\t\n